10 tipů pro e-shopaře od 4 hvězd z Onlajnova
4. května jsme uspořádali 3. Onlajnov. Nesl se ve znamení přednášek nabitých know-how, stolů plných jídla i pití a sálu nacpaného posluchači. Stálo to za to! Atmosféru ani občerstvení článkem sdílet neumíme, tak vám aspoň předáme tipy pro vaše on-line podnikání.
3 doporučení Ruslana Skopala (Trenyrkarna.cz)
Udělejte si byznysplán
Kdo ho nemá sepsaný, neví, za čím jde. A bez cíle není ani cesta. To znamená, že se v podnikání jenom tak nějak plácáte a vlastně ani nevíte, jestli se vám daří, nebo ne.
S byznysplánem si vytyčíte cíl a postavíte koleje, které k němu vedou.
Poznejte nepřímou konkurenci
Nejlepší je důsledné seznámení se všemi soupeři ještě před rozjezdem podnikání. Ale mít úplný přehled o konkurentech se hodí vždycky.
Ovšem dobře zmapovat nepřátele není tak jednoduché, jak se možná může zdát.
Když Ruslan zakládal e-shop s trenkami, přišlo mu to jako super nápad. Na internetu je neprodával nikdo a v retailu bylo jen pár hráčů, kteří měli trenýrky jako doplňkový sortiment.
A byla to vlastně pravda. Až na to, že do množiny konkurentů patřily ještě supermarkety, kam chodí každý a kromě rohlíků hází do košíku i spodní prádlo.
Víte přesně, proti komu všemu stojíte v boji o zákazníka vy?
Zaměřte se na skutečnou cílovku
Trenyrkarna.cz dlouho svou reklamu cílila jen muže. Vycházelo to z na první pohled jasné logiky „kdo nosí, kupuje.“ Jenže pak si udělali průzkum a ukázalo se, že 55 % nakupujících jsou ženy! Od té doby marketingový budget patří také jim.
A co vaše cílovka, znáte ji opravdu dokonale?
3 tipy Martina Bernátka (Oveckarna.cz)
Sepište si Brand manuál
Odlišit se kvalitou produktů, úrovní služeb nebo cenami se v záplavě konkurence skoro nedá.
Proto je mnohem lepší energii směřovat do budování značky. Pomůže vám s tím brand manuál, který definuje tón komunikace, hodnoty firmy a její image. Udělejte si ho přehledný a zábavný, ať ho doopravdy používáte.
Nebuďte online tržištěm
Nerozšiřujte produktové portfolio o nové a nové kategorie ve snaze ulovit víc zákazníků. Alzu tímhle stejně neporazíte. Zvolte si opačný směr. Staňte se experty na svůj obor.
Mějte na e-shopu místo tisíců produktů jen pár desítek nebo stovek, ale vymazlených od náhledové fotky až po poslední písmenko textového popisku. Ukažte zákazníkům, že jste odborník a ne překupník. Získáte tím jejich důvěru a peníze zároveň.
Nenechte se zabít expanzí
S nadsázkou je to hračka. Stačí přeložit e-shop do cizího jazyka a prodejům v další zemi nic nebrání. Ve skutečnosti, je to mnohem komplikovanější. I když počítáte s centrálním skladem, pořád musíte řešit zákaznickou podporu, a hlavně specifika zákazníků v dané zemi.
Slováci nakupují víc v obchodech jak na internetu, Rumuni nepreferují objednávky přes košík, ale telefonem, Němci se pídí po tom, jestli e-shop sídlí v Německu.
S každým vstupem na nový trh budete řešit nové problémy a čelit novým výzvám. Proto se tam nehrňte zbytečně brzo.
Nejdřív do puntíku vychytejte český trh a až se budete „nudit“, rozšiřte se dál. Jinak hrozí, že vám byznys přeroste přes hlavu a místo více objednávek neuděláte žádnou, protože s podnikáním seknete.
Postřeh Lukáše Havláska (Notino.cz)
E-commerce a retail jsou dva vesmíry
Máte slušně rozjetý e-shop a dostali jste choutky otevřít si kamennou prodejnu? Počítejte, že se od nuly budete učit novou disciplínu. A překážek je v ní opravdu hodně.
Pronájem a vybavení obchodu, školení a fluktuace prodavačů, omezený sortiment v porovnání s e-shopem, choutky zákazníků vyzkoušet živě a koupit on-line, krádeže a tak dále.
Pořád máte na kamennou pobočku chuť? Směle do toho!
3 rady právničky Petry Dolejšové
Nemažte neověřené recenze
Právo v e-commerce prošlo novelizací, která udělala zmatek kolem recenzí na e-shopech. Není to tak, že by mohli viset na webu jen, pokud jsou ověřené.
Stačí k nim napsat, že ověřené nejsou.
Nehyzděte nákupní tlačítko
Nově má tlačítko pro dokončení objednávky informovat zákazníka, že zboží bude muset zaplatit.
Ale místo krkolomného „Objednávka zavazující k platbě“ stačí na tlačítko napsat „Kupuji“.
Mějte cookies v pořádku
Další haló je kolem cookies. Jak má vypadat správná lišta a co všechno musí být v podrobnostech?
Nejlíp to pochopíte, když se podíváte na Petřin web.
A to byl poslední tip, který vám z 3. Onlajnova přinášíme. Po právnickém okénku následovala panelová diskuze plná odpovědí na otázky z publika. Bylo to uvolněné završení edukativní časti akce. Samý závěr večera patřil neformálnímu networkingu s dobrou náladou, jídlem a pitím.