Blog
Jak na efektivní copywriting se zapojením AI

Jak na efektivní copywriting se zapojením AI

Copywriting
Kateřina Andrée | Copywriterka a obsahový stratég - Včeliště - Specialisté na obsahový a inbound marketing

Kateřina Andrée

15.10.2024
·
7 min čtení

V současné době, kdy je konkurence v online světě stále ostřejší, je klíčové, aby vaše webové stránky vynikaly přesvědčivým obsahem. Máme pro vás přehledné a praktické tipy, které vašim textům dodají potřebnou přitažlivost a dokáží přeměnit návštěvníky v zákazníky. Ukážeme vám také, jak s pomocí umělé inteligence copywriting zefektivnit.

 

Základní škola: co vašemu webcopy nesmí chybět

Vhodný styl a tón komunikace

Tón komunikace by měl odrážet vaši firemní kulturu, zatímco styl závisí zejména na vašem cílovém publiku. Představte si, jak byste při osobním setkání mluvili se zástupcem této skupiny. Pro výběr vhodného stylu můžete prozkoumat, jakým stylem vaši zákazníci píšou recenze, jak komunikují na sociálních sítích apod. 

Přečtěte si, jak zvolit vhodný tón komunikace. A nezapomeňte, že vybraným tónem se musíte prezentovat nejen na webu, ale i v ostatních marketingových kanálech.

Přínosy pro zákazníka

V textech uveďte, co zákazníkům vaše služby nebo produkty přinesou, jaký problém jim pomohou vyřešit a jak jim zlepší nebo zjednoduší život.

Ukázka popisku produktu s přínosy pro zákazníka od Nivasaža

Fakta můžete sdělit také pomocí čísel, procent nebo ikonek: 

  • 45 % našich zákazníků se po užívání koktejlu zlepšilo zažívání.
  • S naší aplikací ušetříte 2 hodiny času denně.
  • Zakoupením sady ušetříte 150 Kč oproti nákupu jednotlivých částí.

Konkurenční výhoda

Bez konkurenční výhody se neobejdete. Musí být skutečně významná a relevantní. Zapomeňte na klišé, které používá každý: 

  • široký výběr 
  • osobní přístup 
  • vysoká kvalita 

Musíte mít takovou, kterou zákazníci skutečně potřebují, ocení a nadchne je. Jaká to je, zjistíte důkladným prozkoumáním cílového publika.

Nezapomeňte konkurenční výhodu (výhody) komunikovat výrazně a napříč celým webem včetně všech kategorií a produktů.

Optimalizace pro vyhledávače

Do textů zapojte vhodná klíčová slova, která vám vyplynou z analýzy klíčových slov. Nesnažte se jich tam ale vměstnat co nejvíce, protože pořád píšete primárně pro lidi, a ne pro vyhledávače. Jak najít správný balanc se dozvíte v článku o SEO copywritingu.

Formátování textu

Nejpodstatnější informace uveďte hned v nadpisu, důležité části vět vytučněte. Pracujte s krátkými odstavci, vyhněte se dlouhým a složitým souvětím. Používejte odrážky a číselné seznamy.

Rozbít dlouhé souvislé texty na webových stránkách vám pomohou i chytře umístěné obrázky, které ale musí s textem korespondovat a vhodně ho doplňovat.

 

Střední škola: každá stránka má svá specifika

Na homepage ukažte, kdo jste 

Hlavní strana musí jasně říkat, co děláte, nabízíte a proč by to lidé měli chtít právě od vás. Uveďte nejprve hlavní přínos vaší činnosti a poté se zaměřte na konkrétnější vysvětlení.

Ukázka hlavní strana firmy Gatema IT

Podstránka O nás buduje vztah a důvěru

Podstránka O nás hraje velkou roli v budování vztahu mezi zákazníkem a značkou a zvyšují její důvěryhodnost. Zatraktivněte ji pomocí storytellingu – čtivou formou odvyprávějte, proč vaše firma vznikla a na čem stojí. Nebojte se dát nahlédnout pod pokličku vašeho podnikání a buďte autentičtí.  Jako například e-shop s oděvy z Nepálu Himalife:

 

Detaily produktů a služeb musí přesvědčit k nákupu

Hned na začátku sdělte tu nejdůležitější informaci. V popisu nezapomeňte zákazníkovi představit výhody plynoucí z vlastnictví daného produktu nebo využití služby. Kombinujte fakta a parametry produktů a služeb s přínosy pro zákazníka. 

  • vysoká podrážka → Vysoká podrážka bot dokonale izoluje chodidla od chladu a vlhka.
  • pojízdný stojan → Pojízdný stojan usnadňuje přemístění a vy tak můžete grilovat kdekoliv.
  • časovač → Časovač umožňuje nastavit dobu pečení, po jejímž uplynutí se trouba sama vypne. Nemusíte hlídat čas a můžete se bez starostí věnovat rodině. 

 

Vysoká škola: využití umělé inteligence

Jedna z forem umělé inteligence – generativní AI – vám může copywriting velmi usnadnit. Záleží jen na vás, jestli potřebujete pouze nasměrovat, pomoci nebo chcete, aby celou práci odvedla za vás. 

  • Nasměrování
    • nápady na obsah 
    • příprava osnovy 
    • vyhledání podkladů 
    • analýza klíčových slov
  • Výpomoc
    • korektura
    • přeformulování vět, aby zněly lépe 
    • rozšíření, nebo zestručnění textů
  • Kompletní tvorba textu
    • titulky 
    • meta popisky 
    • produktové popisky
    • úvod nebo závěr článku
    • komplexní blogový článek 

 

 

Dopady použití AI na SEO

Dle Googlu je důležité, aby byl obsah kvalitní a přínosný. Bez ohledu na to, jak a kým byl vytvořen. Pokud budou vaše texty naplňovat základní EEAT standardy, penalizace ze strany vyhledávače by vám hrozit neměla.

Druhá stránka věci ale je, jestli se vám podaří všechny tyto faktory naplnit jen pomocí umělé inteligence. Z případové studie nástroje Originality.ai vyplývá, že obsah vygenerovaný AI si ve výsledcích vyhledávání vedl hůře než obsah tvořený lidmi.

Výsledek bude tak dobrý, jak dobré bude zadání

Umělá inteligence bude natolik kreativní, jak ji přimějete pomocí správného promptu. Bohužel ale nic jako univerzální prompt neexistuje. Hlavní pravidlo pro co nejlepší výsledek zní: při komunikaci s chatbotem buďte co nejkonkrétnější. V promptu nezapomeňte uvést:

  • roli
  • typ obsahu, případně i téma
  • cílovou skupinu
  • cíl obsahu

 

Užitečné je také uvést celý kontext, tedy jaké souvislosti má AI vzít v úvahu. Do zadání můžete vkládat odkaz (Vygeneruj meta popisek pro stránku www.xyz.cz) i celý text (Napiš úvod ke článku – a vložíte text, který máte zatím třeba jen v Google dokumentu). 

Pokud si necháváte vygenerovat celý text, konkretizujte tón komunikace, strukturu a minimální nebo maximální délku (počet znaků).

Nebojte se zadat jakákoliv další pravidla, která vám přijdou důležitá: 

  • Začni výraznou větou, která upoutá pozornost.
  • Vyhni se jakýmkoliv negativním konotacím. 
  • Zakonči text výzvou k akci.

V případě, že se vám výsledek nelíbí nebo obsahuje faktické chyby, robota upozorněte. Při žádosti o úpravu buďte specifičtí.

Jaké AI nástroje pro copywriting používat 

Nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem generativní umělé inteligence se v posledních letech stal ChatGPT, pracovat ale můžete i s dalšími chatboty, jako například:

Vylaďte váš copywriting do posledního detailu

Teď už znáte základní principy úspěšného webcopy, od volby tónu komunikace, přes zdůraznění přínosů pro zákazníky až po efektivní využití SEO. Také víte, jak využít umělou inteligenci, abyste ušetřili čas a zvýšili produktivitu. Využijte poznatky z článku v praxi a dejte vašim textům potřebný lesk. A pokud se na to necítíte, vyberte si z našich copywriting služeb.

 

Chci texty od Včeliště

5 zaručených tipů jak zvýšit tržby vašeho eshopu z Google nákupů

5 zaručených tipů jak zvýšit tržby vašeho eshopu z Google nákupů

Google Ads a Sklik

Aleš Havránek Senior PPC specialist

16.05.2018
·
5 min čtení
Webinar - The future of e-shops in numbers: how forecast and profitability report lead to success?

Webinar - The future of e-shops in numbers: how forecast and profitability report lead to success?

E-shop PPC

Jakub Herrmann Senior PPC specialist, agency founder

07.10.2024
·
0 min čtení
Rubriky