Poměrně často se setkávám s tím, že se do Google Analytics (GA) u e-shopů dostávají transakce s obří hodnotou, které tam nemají co dělat a výrazně mi zkreslují data. Stává se to z různých důvodů. Může jít o nějakého vtipálka, záškodníka z řad konkurence nebo třeba technický problém v podobě opakovaného načítání děkovné stránky apod. Ať už je to z jakéhokoliv důvodu, nechceme mít v našich přehledech významně nepřesná data. Zde přichází zádrhel, protože co se jednou v GA objeví, to již nelze vymazat (kromě třeba importů nákladů a dalších externích dat). V tomto návodu si tedy ukážeme, jak se takových nežádoucích transakcí skoro zbavíme pomocí záporných transakcí.
Nyní se zde zaměřím na klasické Universal Analytics. K tomu abychom mohli špatnou transakci v GA vynulovat, využijeme nástroj od Google, který se nazývá Hit Builder a najdeme ho na této adrese https://ga-dev-tools.web.app/hit-builder/. Jak už název nástroje napovídá, budeme se přes tento nástroj snažit vytvořit hit (požadavek), který pošleme do GA a ten nám zajistí vynulování požadované transakce. Při rozkliknutí výše uvedeného odkazu je potřeba se do Hit Builderu přihlásit. Je důležité se zde přihlásit pod účtem, který disponuje přístupem k GA službě, ze které budeme chtít špatnou transakci smazat.
Špatnou transakci je těžké poznat, pokud do GA chodí velké množství objednávek a její hodnota odpovídá běžné hodnotě transakcí. Pokud chceme mít data úplně čistá, doporučuji si udělat export transakcí přímo z e-shopového systému a následně exportovat transakce z GA a například v Excelu porovnat skutečné ID transakcí s daty v GA a následně špatné transakce vynulovat. Nás však nejvíce trápí transakce, které data zkreslují dramaticky a jsou na první pohled do očí bijící, jako nesmyslná tržba z obrázku níže.
Abychom mohli špatnou transakci z GA vyloučit, potřebujeme znát určité údaje, které později použijeme v Hit Builderu. Údaje o transakcích se nacházejí v reportech Konverze – Elektronický obchod – Výkon prodeje. Zde si v určitém období seřadíme podle sloupce Tržby sestupně a v prvním řádku nám vyleze naše škodná. My již z předchozího screenu víme, že zdrojem této fake transakce byl facebook / cpc a tak nyní pomocí sekundární dimenze přidáme sloupeček kampaň a nyní víme vše důležité.
Nyní přejdeme do Hit Builderu a vyplníme požadované parametry dle níže uvedeného návodu:
parametr v ponecháme s hodnotou 1
parametr t změníme na transaction
pod parametrem tid v menu vyplníme požadovanou GA službu, kde budeme hit posílat
parametr cid vyplníme pomocí šipky v kolečku
následně budeme přidávat další parametry a nejprve vyplníme parametr ti a hodnotu dáme ID transakce z GA
přidáme parametr tr s hodnotou ze sloupečku Tržby v GA a musíme doplnit – místo desetinné čárky tečky!
parametr ts s hodnotou Dopravy a opět znaménko minus a tečku místo desetinné čárky
stejně doplníme parametr tt pro hodnotu Daně
parametr cu s hodnotou měny – v našem případě EUR (CZK – česká koruna, USD – americký dolar)
parametr cs pro zdroj
parametr cm pro medium
parametr cn pro název kampaně
Nyní musíme kliknout na tlačítko VALIDATE HIT a nechat builder zkontrolovat, zda je hit validní pro odeslání do GA.
Pokud je hit validní, můžeme pomocí tlačítka SEND TO GA odeslat hit do Google Analytics.
Pokud vše proběhlo v pořádku, měli byste vaší špatnou transakci v GA stále vidět, již ale s nulovými hodnotami, takže vám nebude zkreslovat hodnotu tržeb a přínos jednotlivých marketingových kanálů.
Možná se ptáte, proč jsem nevyužil možnost poslat tuto transakci do GA jako vratku a použil jsem tzv. zápornou transakci? Učinil jsem tak z toho důvodu, protože se o vratku nejedná. Tato transakce byla chyba a pokud někdo v rámci GA sleduje vratky, pouze bych tím udělal to, že mu zkreslím statistiku vratek.
Je důležité vytvořit hit naprosto přesně tak, jak jsem popsal výše a než ho odešlete do GA, pečlivě ho radši několikrát zkontrolujte.
Vánoce jsou vrchol roku pro e-shopy a zároveň období, kdy roste CPC, konkurence i nároky na logistiku. Kdo začne až v listopadu, nechává největší část poptávky ležet na s...
Začínáte podnikat a chcete být vidět na Facebooku nebo Instagramu? Možná už máte svou stránku, pár příspěvků a přemýšlíte, jak spustit reklamu nebo předat správu marketin...