V dnešním článku bych chtěl shrnout, jaké rozměry, velikosti a formáty můžete pro grafickou PPC reklamu využívat v systémech Sklik a Ads. Článek nebude pojednávat, jak přemýšlet nad kreativou a co by banner nebo obrázek pro kombinovanou reklamu měl obsahovat pro navýšení CTR, počtu konverzí nebo koho by měl banner a kombinovaný formát oslovit (cold publikum, rmk atp.). Článek je sepsán na základě podnětů od našich klientů, kteří si řeší realizaci bannerů a grafických podkladů se svým grafikem.
Klienti se často ptají na ty stejné otázky – Jaké rozměry máme udělat? Musíme dělat všechny podporované rozměry? Jaké jsou základní pravidla od systémů? Jaká může být datová velikost?
Článek by měl ušetřit čas a peníze – často se stává, že se bannery musí zmenšovat, ořezávat a nebo vracet zpět klientům. Tak proč to neudělat na první dobrou!!!
Od článku rozhodně nečekejte úplný přepis pravidel z nápověd – budu se snažit zaměřit na ty nejčastější problémy.
Grafickou reklamu lze rozdělit na bannerovou, kombinované formáty a branding. Doporučení, které si přečtete v následujících blocích jsou platné pro většinu eshopů a služeb. Pokud vaše služba a prodej není úplně standardní můžete spadnout do tzv. nepovoleného či pravidly omezeného obsahu. Seznam respektive Sklik za nepovolený či pravidly omezený obsah považuje například: alkoholické nápoje, tabákové výrobky, zdravotní tvrzení, sázení a loterie a další. Úplné omezení najdete v nápovědě Skliku nepovolený obsah.
Rozměry bannerové reklamy je potřeba vybírát na základě cílení, potřebného zásahu nebo typu kampaně. Ty “nejdůležitější a základní” bannery vám vyznačím červenou barvou.
160 x 600 px
300 x 600 px
300 x 300 px
300 x 250 px
320 x 100 px
480 x 300 px (HP Seznam.cz)
480×480 px (nový mobilní rozměr)
728 x 90 px
970 x 210 px
970 x 310 px
Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.
Doplnění: Výkon formátů bannerů podle kliků – říjen 2019
970×310 (podíl 38%)
300×250 (podíl 13%)
480×300 (podíl 12%)
300×300 (podíl 11%)
300×600 (podíl 10%)
320×100 (podíl 9%)
970×210 (podíl 3%)
728×90 (podíl 1%)
160×600 (podíl 1%)
Statistiky brandingu a 480×480 nejsou v přehledu uvedeny
Maximální datová velikost pro bannery je 150 kb a podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif.
Bannery musí být jasně čitelné.
Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.
Uživatel po prokliku by měl vědět kam ho banner bude směřovat.
Bannery, které cílí na doplňky stravy, musí obsahovat text: Doplněk stravy.
Úplné pravidla najdete na nápovědě Sklik.
Více o novém rozměru se dočtete na blogu Skliku.
Kombinovaná reklama vyžaduje vždy dva obrázky (obdélník a čtverec) + logo, které je nepovinné.
Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) 1200 x 628 px (minimální rozměr 600 x 314 px)
Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) 1200 x 1200 px (minimální rozměr 300 x 300 px)
Základní omezení
Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1 MB
Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu.
Obrázky nesmí obsahovat CTA prvky.
Obrázek může být na některých plochách (např. HP Seznam.cz) oříznutý o cca 7 %.
Obrázky nesmí obsahovat logo a nesmí být náhled stránky.
Nejsou povoleny animované obrázky
Úplné pravidla najdete v nápovědě pro kombinované formáty.
Doporučený rozměr pro obdélníkové logo (4:1) 800 x 200 px (minimální rozměr 512 x 128 px)
Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) 300 x 300 px (minimální rozměr 128 x 128 px)
Postačí stejný rozměr jako pro systém Ads – tedy 1200 x 300 px a 1200 x 1200 px.
Základní omezení
Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1MB.
Logo není povinné a Sklik negarantuje zobrazení
Logo volte podle poměrů stran vašeho logotypu. Nikdy netvořte logo obdélníkové do čtvercového a naopak.
Logo by se mělo roztáhnout do celé plochy bez zbytečných okrajů.
Logo musí mít bílé nebo průhledné pozadí – nesmí být například na černém pozadí.
Podporovaný rozměr pro branding je 2000 x 1400 px, podporované formáty jsou .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 500 kB.
Bohužel nelze říct, že stejné požadavky na grafickou podobu reklamy má Ads a Sklik. Pro reklamní systém Ads došlo k rozdělení na bannerovou a kombinovanou reklamu.
Bannerová reklama Ads nabízí daleko více rozměrů než Sklik. Samozřejmě je to dáno tím, že Ads působí po celém světě a nabízí daleko více prostoru pro cílení. Rozměry jsou závislé na typu cílení a cíle kampaně. Proto vám opět vyznačím “základní” rozměry červenou barvou.
Čtverec a obdélník
200 x 200
240 x 400
250 x 250
250 x 360
300 x 250
336 x 280
580 x 400
Vysoký sloupec
120 x 600
160 x 600
300 x 600
300 x 1050
468 x 60
Široký banner
728 x 90
930 x 180
970 x 90
970 x 250
980 x 120
Mobilní
300 x 50
320 x 50
320 x 100
Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.
V Ads je možné inzerovat i ve formátu HTML5. Tento formát není až tak rozšířený. Nebudu ho tady popisovat a případné podrobnější informace naleznete v nápovědě Ads.
Podporované formáty jsou .gif, .jpg, .png a maximální datová velikost je 150 kB.
Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.
Podobný formát jako kombinovaný formát u Skliku. Google má některé specifikace trošku jiné v porovnání s Sklikem. Ve většině případů Google Ads schvílí většinu kombinovaných reklam – ve srovnání s Sklikem, který je mnohem přísnější. Kontrolu ze strany Skliku naprosto chápu a ve své podstatě se snaží o zachování principů nativní reklamy.
Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) je alespoň 600 x 314 px
Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) je 300 x 300 px
Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu. Od 1.5.2019 musí být obrázek bez textu
Obrázek nesmí být animovaný
Google může omezovat obrázky, které obsahují ochranné známky
Obrázek by měl být kvalitní a neměl by být rozmazaný
U některých reklam může dojít k horizontálnímu oříznutí obrázku až o 5 % na každé straně.
Doporučený rozměr pro obdélníkové logo (4:1) je 1200 x 300 px (minimální rozměr 512 x 128 px).
Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) je 1200 x 1200 px (minimální rozměr 128×128 px).
Doporučené rozměry jsou stejné jako pro systém Sklik.
Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
Pozadí loga by mělo být průhledné.
Zde jen pro inspiraci zasílám ukázky dvou sad bannerových reklam, které tvoříme pro naše klienty s ověřenými externími grafiky. Dodání grafických podkladů poskytujeme jen jako doplňkovou službu pro naše klienty, stále zatím naše “gró” je tvorba a optimalizace PPC reklamy.
Ukázka klient MUJSTROMECEK.cz – kreativa nemá záměrně CTA (call to action) prvek. Článek i sada není zaměřena na kreativu, ale na míru CTR a výkonnost.
Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1RV0OlWQm9nbvvSh-uwGa-RJG9fR5oIyY?usp=sharing
Ukázka klient ZINDULKA.cz / YACHTING.com – bývalý klient. V ukázce můžeme vidět, že rozměry pro kombinovaný formát obsahují text + logo. V minulosti to Sklik bez problému spouštěl. Aktuálně tohle důrazně nedoporučujeme a tvoříme / nasazujeme do Skliku tento formát kombinované reklamy BEZ LOGA A TEXTU – vše důležité se dá vyjádřit slovně v popisném řádku a navíc logo má své vlastní místo v tomto formátu.
Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1K9I37UwmL6fG61jOP42NI2YDhBYizc4T
Dodržujte pravidla, rozměry, datové velikosti!!!
Online nástroj na kompresi obrázků – TinyPNG
Online nástroj na procentuální kontrolu textu v obrázku nebo alternativa přímo od FaceBooku
Využíváte nějaký online nebo Mac/Windows nástroj a přijde vám užitečný? Podělte se!
Při tvorbě podkladů se musíme řídit přesnými specifiky, které jsou dány jednotlivými systémy. Jde především o velikost, formát a rozměry bannerů a obrázků pro reklamu. Tu...
Testovali jsme nové cílení "Zapojení na YouTube" v Demand Gen kampaních. Jak to dopadlo?