Blog
Souhrn toho nejlepšího z e‑commerce konference Reshoper 2022

Souhrn toho nejlepšího z e‑commerce konference Reshoper 2022

E-shop Ze života agentury
Lukáš Knoflíček | Seniorní PPC specialista

Lukáš Knoflíček

21.04.2022
·
9 min čtení

Reshoper, největší česká e-commerce akce, proběhla 13. dubna v Praze v PVA Expo Letňany. Byli jsme tam a přinášíme vám ohlédnutí. 4. ročník přinesl 9 unikátních přednášek předních českých a slovenských marketérů. Kdo vystoupil, o čem mluvil a co užitečného zaznělo? Přečtěte si náš výtah toho nejlepšího.

 

Ondřej Ilinčev: „Dark patterns aneb co to je a funguje to?“ 

První přednášku odstartoval Ondřej Ilinčev (CRO a UX expert), který vystoupil s tématem Kde končí přesvědčivost, začíná manipulace.

Posluchačům rozdal hromadu praktických tipů, jak pracovat s tzv. „dark patterns“, tedy manipulativními prvky e-shopů.

Mezi ty nejznámější patří:

  • informace, kolik lidí si daný produkt zrovna prohlíží,
  • časový odpočet akční ceny,
  • automatické přidání doplňkových produktů do košíku,
  • komplikovaná možnost odhlášení či zrušení poskytované služby a mnoho dalších.

Z prezentovaných dat bylo jasně vidět, že dark patterns fungují. Nesmí ale být příliš agresivní. Násilné manipulace si zákazník všimne, probudí se u něj nespokojenost a nejspíš z e-shopu odejde bez objednávky.

Ondřej uvedl i zajímavý poznatek. Tipli byste si, kolik procent z TOP 100 světových e-shopů využívá dark patterns? Kdo řekl 100 %, má pravdu.

Co si odnést: Manipulace zákazníků funguje, pokud je citlivá.

Richard Mareček: ,,Tancujúce škrečky Dedoles“

Jako druhý si vzal slovo Richard Mareček (Head of brand strategy) s tématem Jak e-shop posunout na další level.

V první části přednášky jsme se dozvěděli, že každý e-shop potřebuje neustále nové a nové zákazníky, protože zákaznická báze přirozeně eroduje, a tak je potřeba stále myslet na akvizici nových zákazníků.

Za zmínku určitě stojí i Radkův pohled značku jako takovou. Z toho, co říkal, vyplývá, že brand se musí zákazníkům neustále ukazovat, jinak z jejich mysli rychle vyprchá. Všechny příjemné vzpomínky, vjemy a asociace budou pryč. Značka upadne v zapomnění.

Co si odnést: Každý den budujte brand a získávejte nové zákazníky. 

Honza Bartoš: „Trendy ve FB inzerci a jak správně měřit“

Honza Bartoš (FB specialista) přišel s poutavou přednáškou na téma Má Facebook reklama smysl v tvrdě konkurenčním prostředí? A jak na ni?

Každou myšlenku nebo doporučený postup Honza opřel o reálná data.

V první části mluvil o způsobu vyhodnocování FB kampaní. Konkrétně ukázal práci s daty a řekl jak přistupuje k jejich rozdílu mezi systémem a Google Analytics. Pravda je podle něj někde uprostřed.

Facebook by neměl být vyhodnocován samostatně, ale v pohledu jeho přínosu ostatním marketingovým kanálům. Je nutné vnímat vzájemné souvislosti.

Druhá část přednášky se točila kolem videa pro FB reklamu. Na datech jsme jasně viděli, že i amatérské video natočené a sestříhané za pár minut může sklidit větší úspěch než drahá profesionální tvorba. Takže se rozhodně nebojte nasadit a testovat i amatérská videa.

V posledním okruhu Honza odkryl, jak najít influencera, který bude opravdu přínosem pro váš byznys. Dobrý influencer:

  • dokonale chápe svoji roli ve vašem podnikání,
  • specializuje se jen na určité produkty, které jsou v jeho rukách uvěřitelné,
  • dokáže u zákazníků odbourat nedůvěru a strach z nákupu,
  • komunikuje s vámi a zajímá se o výsledky (kolik přinesl peněz).

Co si odnést: Vnímejte přínos Facebooku celému marketingu, točte vlastní videa a spojte značku se schopným influencerem.

 

Lukáš Pítra: „HR jako součást marketingu?“

Druhý blok přednášek uzavíral Lukáš Pítra (marketingový stratég) s přednáškou na téma Kde shánět dobré marketéry a jak s nimi spolupracovat?

Lukáš ve své přednášce shrnul otázky, které by si všichni, kdo hledají marketéra, měli zodpovědět:

  • Proč vůbec někoho hledám?
  • Co konkrétního má daný člověk vyřešit?
  • Jak poznám, že dělá svoji práci dobře?
  • Jaký má být, aby zapadl do tymu?
  • Co mu můžu nabídnout?
  • Kam ho vzájemná spolupráce posune?
  • Vydrží jeho nadšení i za rok?

Další užitečná doporučení, která padla:

  • Při náborovém pohovoru vnímejte všechny “red flags” a nebagatelizujte je.
  • Neopomíjejte potenciál žen vracejících se z mateřské dovolené.
  • Ověřujte si reference uchazečů.
  • Zjišťujte, jestli jste jste sladění v hodnotách a očekáváních.
  • Dávejte ale i přijímejte zpětnou vazbu a motivujte.
  • Dodávejte podklady k práci v použitelné podobě a včas.

Co si odnést: Marketéra si nejdřív pečlivě vyberte a potom se starejte, ať má prvotřídní podmínky k práci.

Radovan Andrej Grežo a Tomáš Mrkvička: „Utratíte spoustu peněz, tak si to užíjte”

Další v řadě vystoupili Radovan Andrej Grežo (reklamní kreativec) a Tomáš Mrkvička (komunikační stratég). Dohromady přišli s přednáškou na téma Jak překročit Rubikon a dobýt svět se svou první velkou brandovou kampaní.

A s jakým konkrétním receptem na úspěšnou brandovou kampaň kluci přišli?

Měli byste si na ni vyhradit minimálně 2,5 milionu korun (podle Radka ideálně 7 milionů) a pořádně plánovat. Máte jenom jeden pokus. Nemůžete testovat a při špatných výsledcích zkusit něco jiného. A uvědomte si, že v tomto případě neřešíte performance, takže směrodatné výsledky čekejte nejdřív za 6 až 12 měsíců.

Co si odnést (s nadsázkou od kluků): Jděte do brandové kampaně naplno. Když to nevyjde, asi už nikdy neutratíte takový balík peněz. Tak si to tentokrát užijte.

 

Juraj Pobjecký: „Cyklisti jsou zvláštní lidé”

Další přednáška od Juraje Pobjeckého (Head of Brand Strategy) se taky týkala brandových kampaní. Její téma znalo Isadore: Brand kampaň, která obletěla svět a zařídila rekordní tržby.

Isadore je slovenská firma na výrobu oblečení pro cyklisty z recyklovaných materiálů. Jde o vysoce konkurenční prostředí, do kterého se jinak než masivní brandovou kampaní těžko dostanete.

Dva konkrétní body, které vystřelily brand Isadore a přinesly snové tržby:

  • Drtivá většina spendu šla do největšího “svátku” cyklistiky – cca 150 000 eur padlo za reklamní spoty na Eurosportu během vysílání Tour De France.
  • Z analýzi konkurenčních reklam vznikl třetí proud. Před kampaní Isadore existovaly dva přístupy. Buď byla reklama plná krásných lidí, krajinek a kol, které vyvolávali u diváka pozitivní emoce. Anebo naopak prostor dostala dřina, bahno a pot. To zase, aby si na své přišli ti, kteří rádi překonávají sami sebe. Aby reklama Isadore nezapadla, musela být orginální. Proto přišly spoty komunikující rozdíly cyklistů a obyčejných smrtelníků. Diváci tak viděli chlapa holícího si nohy nebo ženu konající svoji potřebu v lese. Oba samozřejmě s klasickým cyklistickým opálením – černý obličej, ruce a holeně v kontrastu s bílým trupem a stehny.

Co si odnést: Dělejte reklamu jinak. Lidi si v moři “poutačů pozornosti” musí najít ten váš.

 

Petra Dolejšová: „Potřebuji právníka?”

Poslední blok přednášek zahájila Petra Dolejšová (advokátka na volné noze) s tématem  „Zdravá konkurence” versus ,,Nezdravé parazitování”. Kde je hranice a kdy vzít na pomoc právo? 

Petra na konkrétních příkladech odkryla nejčastější právní problémy, se kterými se e-shopy často potýkají. Dávat pozor byste si měli především na:

  • vykrádání fotek, textů nebo designu výrobků,
  • dodavatele padělků,
  • neetické navyšování nákladů na reklamu konkurencí.

Co si odnést: Podnikejte v mezích zákona, vybírejte poctivé dodavatele a nenechte se okrádat konkurenci.

Radek Hrachovec: „Věrnost neexistuje”

Další vystoupil Radek Hrachovec (specialista na věrnostní programy) s přednáškou na téma Příští nákup bude u konkurence. Udělejte s tím něco! 

Jedna z nejdůležitějších myšlenek, která během přednášky zazněla by se dala shrnout slovy: 

Zákazníci jsou nevěrní vyznavači polygamního nakupování. Svoje peníze nechají jakémukoliv e-shopu, který jim přinese to největší uspokojení (nízké ceny, kvalitní produkty, prvotřídní zákaznická péče).

Mějte tento fakt pořád na paměti a pracujte s ním ve váš prospěch. Sestavte si mapu zákazníků. To znamená, rozdělte si je na pravidelné, nové a ztracené, a podle toho jim rozdělte investici do reklamy.

Nepalte peníze na nesmyslném oživování “mrtvých” zákazníků, raději finance alokujte do získávání těch nových. 

Věrné zákazníky odměňujte bonusovým programem.

Co si odnést: Investujte peníze do akvizice nových zákazníků a udržení těch věrných. Zapomeňte na ty, kteří zapomněli na vás.

Tomáš Török: „Kvalita v dnešním světě zákazníkovi nic neřekne”

Konferenci uzavřel Tomáš Török (byznys stratég) s přednáškou na téma Odlište se od konkurence. Jak z produktu udělat pecku na trhu?

Tomáš vidí současný problém e-shopů v tom, že nedokážou svoje produkty jednoznačně vymezit vůči konkurenci. Proto jejich produkty na trhu tak často zapadnou. 

Produkt dnes nestačí jen popsat. Popis musí být promyšlený tak, aby si nakupující dokázal jasně říct, jakou pro něj má produkt přidanou hodnotu. A musí to být pravda! 

Zároveň nabídka produktů musí jít ruku v ruce s trendy trhu.

Na které trendy byste podle Tomáše měli zaměřovat svoji pozornost? Aktuálně jsou to tyto:

  • trendy B2C – stárnutí populace, urbanizace, multifunkčnost, minimalismus,
  • trendy B2B – středové zóny, kolaborace, share sitting, trend 3+2, get people back to offices.

Co si odnést: Z produktových popisků musí zářit opravdový přínos pro zákazníka.

Tohle všechno jsme si odnesli z letošního Reshoperu. Stoprocentně to převedeme do praxe a posuneme tak byznys našich klientů zase výš. Děkujeme všem, kteří se na konferenci podíleli. Zaznělo tam ještě něco důležitého, co jsme nezmínili? Budeme rádi, když nás doplníte v komentářích.

Jak na špičkovou zákaznickou péči – přehled toho nejdůležitějšího z Onlajnova

Jak na špičkovou zákaznickou péči – přehled toho nejdůležitějšího z Onlajnova

E-shop Onlajnov Ze života agentury

Filip Šamárek Copywriter a specialista na newslettery

13.05.2022
·
8 min čtení
Přejděte na Google Analytics 4 hned – vyhnete se chaosu v datech

Přejděte na Google Analytics 4 hned – vyhnete se chaosu v datech

Analytika a reporting E-shop PPC

Vít Kahánek Analytik a PPC specialista

20.04.2022
·
3 min čtení
Rubriky