Ano, nativní kampaně nejsou raketová věda. Na druhou stranu, často se u našich klientů setkáváme s nereálným očekáváním a nepochopením této akviziční obsahové kampaně. V čem je potíž? Reklamní formát vnímají jako výkonnostní – na tom by nebylo nic tak špatného, pokud by tohle očekávání nebylo podobné jako u výsledků vyhledávacích a nákupních kampaní.
Stalo se vám, že jste klientovi nastavili obsahové kampaně a on je chtěl po pár dnech vypnout? I když jste kampaně testovali a hledali další možnosti, slyšeli jste: Díval jsem se do Google Analytics a moc to nefunguje, vypněte to. Pokud je to i váš případ, čtěte dál, jestli vám vše funguje, nepokračujte a využijte čas lépe.
Na konkrétním příkladu vám ukážeme nativ z jiného pohledu (nejedná se o jediný a univerzálně funkční pohled na vyhodnocování) a odpovíme na důležité otázky: Jak obsahové kampaně vyhodnotit? Jaký je vývoj hledanosti brandu? Jaký vliv má kampaň na další kanály?
V reklamním systému Sklik jsme spustili obsahovou nativní kampaň, která měla za cíl oslovit nové uživatele. Poměrně velkou část původního publika jsme se snažili vyloučit – s tímto bodem je potřeba počítat pro další vyhodnocování. Už v den spuštění kampaně nám vystřelily objednávky o desítky procent a hledanost brandového spojení o stovky procent. V následných analýzách jsme viděli obrovský vliv kampaně na ostatní kanály – ať už z pohledu návštěvnosti, tak primárně na objednávky.
Před vyhodnocením a spuštěním větších akvizičních kampaní je potřeba nastavit správné KPI a očekávání.
Doporučujeme:
Hlídat celkové náklady a přínosy – dlouhodobě si určit jednotný nástroj na vyhodnocení
Podívat se na hledanost brandu a nákupy – v rámci PPC i organiky
Porovnat různé atribuční modely v rámci Google Analytics
Sledovat, co dělá remarketing
Sledovat vliv na ostatní kanály
Řídit se pravidlem 80/20 – za 20 % času stráveným nad analýzou, jsme schopni získat 80% přehled, zda kampaň funguje nebo nefunguje
Vyhodnocení pocitově/srdíčkem…
U našeho klienta, kde jsme kampaň spouštěli, zároveň neběžela žádná tištěná, rádiová ani televizní reklama. Útraty v rámci marketingových aktivit jsou poslední měsíce na podobné úrovni – samozřejmě s prezentovanou akcí byla útrata vyšší zhruba o 15 %. Do nové obsahové kampaně, která běžela 5 dnů, jsme investovali 70 000 Kč a přivedla kolem 63 000 návštěv – z toho podle dat v Google Analytics je 90 % nových uživatelů.
Obsahová kampaň se zasloužila o 135 přímých nákupů a zároveň 92 asistovaných objednávek. Prostor pro vylepšení kampaně vidíme ještě v přesnějším cílení a navýšení konverzního poměru, který v rámci celkových dat poklesnul, což si vysvětlujeme širším oslovením a přivedením většího počtu nových návštěvníků. Cílem klienta pro akvizici je cena kolem 350 – 400 Kč za nového zákazníka. Povedlo se nám splnit cíl?
Brandové vyhledávání vzrostlo o stovky procent – podobný trend se držel i v rámci kampaně v Google nákupech.
Hledanost a konverze v rámci brandu – Sklik + naznačení spuštění kampaně
Hledanost v rámci brandu – Ads + naznačení spuštění kampaně
V porovnání s předchozím obdobím došlo k navýšení u většiny kanálů. Jak v počtu návštěvnosti, tak i nákupů. Samozřejmě, teď může každý namítat: To jsem čekal, to je jasné.
Vývoj nákupů v meziměsíčním srovnání
Vývoj všech zdrojů v rámci GA – meziměsíční srovnání
Kampaň a promování různých speciálních akcí je dobré porovnávat v rámci atribučních modelů. Dává nám smysl, vzhledem k účelu kampaně, dívat se na první interakci. Z dat níže vidíme, že určitý podíl na objednávkách má affiliate systém – při podrobném vyhodnocení je důležité započítat cenu za konverzi v rámci affiliate systému a kvalitně vybírat své partnery.
Primárně je důležité hlídat si podíl slevových kupónů a cash back webů. Dále do podrobného vyhodnocení nezapomínejte započítat ostatní náklady na PPC a další marketingové aktivity. Popřípadě všechny náklady na výpočet ROI.
Porovnání atribučních modelů
Po propočítání nám vychází, že cíl (přivedení nového zákazníka) plníme. Vždy počítáme s optimistickou a horší variantou a v pravidelných intervalech se díváme na celkové náklady do marketingu.
Ze své podstaty nativní reklama formou i funkcí zapadá do obsahu webové stránky.
Kampaně jsou vhodné pro většinu e-shopů a služeb – od prodeje pojištění až po prodej sportovních věcí, kávy, čajů nebo třeba bílého zboží
Výborně se hodí k představení nových produktů/značky nebo těžko pojmenovatelných a málo hledaných produktů jako například: nápoje Mana
Je vhodná pro představení vaší činnosti pomocí obsahu
K propagaci obsahu z vašeho blogu
Pro rozšíření zásahu uživatelů mimo vyhledávací a nákupní kampaně
Zajímá nás, jak se díváte na akviziční kampaně právě vy, jak je měříte a vyhodnocujete. Napište nám váš názor do komentáře.
Sympatizujete s naším pohledem na kampaně a s tím, jak pracujeme? Chcete pomoci s efektivitou vašich kampaní? Napište nám hned, rádi vám poradíme.
Performance Max kampaně bez feedu nejsou žádná novinka. Zkusili jsme ji nastavit jinak.. Ne jako katalog. Ne jako brandovku pro dobrý pocit. Ale jako výkonnostní doplněk,...
Dnes se s vámi chci podělit o něco, co mi osobně pomohlo lépe pochopit finanční zdraví našeho e-shopu a dělat informovanější rozhodnutí. Mluvíme o sledování denní marže....